Skip to main content

Vad är en CTA egentligen, vad har det för effekt på kundresan och hur kan det här vara till nytta för mitt företag? Den här artikeln svarar på alla frågor.

Vad är en CTA?

CTA står för call to action och är en uppmaning till en viss handling. Det är ett sätt att öka försäljning och få potentiella kunder att agera. En CTA kan exempelvis handla om att uppmana en person att köpa något, registrera sig, skapa ett konto eller ta del av ett visst erbjudande. Ofta är en CTA i formen av en knapp på exempelvis en hemsida, men det kan också vara en länk på sociala medier eller i ett nyhetsbrev. En CTA kan i princip användas vart som helst.

Vad är en kundresa?

En kundresa är den resa en kund gör från eventuellt intresserad till slutligen en lojal och återkommande kund. Att optimera och förbättra denna resa är mycket viktigt för företag då det direkt påverkar deras antal kunder och deras försäljning. De vill se till att kundresan fungerar så bra som möjligt och att de hela tiden stöttar den potentiella kunden genom resan. Som företag vill de finnas där när det behövs, ge de den information som de behöver och pusha de till att fatta ett beslut. 

Hur kan en CTA hjälpa

En CTA är ett bra sätt att pusha en potentiell kund till att fatta ett beslut. Det kan påminna och göra steget till ett köp enkelt. Eftersom du kan ha en CTA på många olika ställen, kan du se till att använda call to actions där du tror att du gör störst effekt. Där det känns logiskt för en kund och där du tror att de kan behöva den.

Något som också kan hjälpa när du ska förbättra kundresan är att använda dig av nyhetsbrev. Då kan du använda dig av en smart plattform som till exempel Paloma. Med många användbara verktyg blir din e-postmarknadsföring effektiv.